Athleisure kleding en trends

Functionele sportkleding is niet langer alleen bedoeld voor training, het is ook te zien op kantoor of in de bar. Daarom wordt de nieuwste modetrend “athleisure” genoemd.

Wat is Athleisure Wear eigenlijk?

De term Athleisure Wear is een combinatie van de Engelse woorden “Athletic” en “Leisure Wear”. De voorwaarden kunnen al raden wat het is: sportkleding die geschikt is voor dagelijks gebruik. Wat we tot nu toe alleen in de sportschool hebben gedragen, presenteren we nu met trots in het openbaar.
Of het nu op kantoor of op het volgende feest is, functionele kleding ziet er – wanneer goed gecombineerd – gewoon geweldig uit. Het basisprincipe is simpel: sportieve kledingstukken, zoals trainingsbroeken of tops, zijn geïntegreerd als een stijlbreuk in “normale” outfits.
Om je te voorzien van de trend kleding hoef je niet te shoppen in een dure sportwinkel. Je vindt immers vrijetijdskleding in vrijwel elke winkel (bijv. H & M, Zara enz.). Tops, broeken en zelfs accessoires krijgen sportieve snitten en zijn gemaakt in een deel van functionele stoffen, zoals neopreen, wat de typische sportieve look kenmerkt. De iconische strepen van Adidas zijn tegenwoordig te vinden op de meest uiteenlopende trends en ook op sportmerken zoals FILA, Puma komen terug naar in kasten.

Athleisure Aanbiedingen
Athleisure Aanbiedingen

Shop de nieuwste athleisure wear bij Wehkamp en profiteer van hoge kortingen.

Athleisure Trends
Athleisure Trends

De nieuwste trends op het gebied van sportieve casual kleding vind je hier.

Athleisure Collectie
Athleisure Collectie

Het laatste van alle topmerken tegen de laagste prijzen bij JDSports, shop nu met korting

Mode die in theorie training op kantoor mogelijk maakt

De “atletische vrijetijdsuitstraling” is een van de belangrijkste trends van de afgelopen jaren: sportkleding, dat functionaliteit, comfort en goed ontwerp combineert, is een van de snelstgroeiende segmenten in de kledingindustrie en een van de belangrijkste inspiratiebronnen van de ontwerpers. Tegelijkertijd beschrijft athleisure het fenomeen dat yogabroeken en ademende tops niet langer alleen in de sportschool of in de pilates klas worden gedragen. Steeds vaker vormen ze onze dagelijkse kleding en zijn ze geschikt voor trainingen, zowel voor het werk als voor het aperitief in de avond.

Hoe Athleisure begon

Het is moeilijk om aan te wijzen waar de trend begon, maar we denken dat het al begint sinds de jaren 1970, toen de populariteit van fitness aan de oppervlakte kwam.

De behoefte aan beweging werd luider en mensen droegen casual kleding om te oefenen. Sportmerken begonnen kleding te improviseren voor atletische prestaties. Innovatie begon en de kwaliteit verbeterde aanzienlijk met kledingstukken van spandex, lycra, nylon en andere synthetische vezels om de prestaties van de atleet te verbeteren.
Kernfunctionaliteiten waren zweet afvoerend vermogen, extra rek en een zachter gevoel. Ze blijven de belangrijkste verkoopargumenten, maar toen speelden sociale media een rol.

Waarom is Athleisure zo populair?

Athleisure is meer dan een trend.

Athleisure is meer dan de som van de delen; sport, urban en modetrends. Het is meer dan een trend geworden omdat het een complete levensstijl is en zich vormt tot een soort sekte.
Het meest favoriete onderdeel van de athleisure trend is de mix van esthetiek uit beide sectoren; sport en mode. Mode geeft sport een opleving in geloofwaardigheid en sportieve mode-functionaliteit.
De trend Athleisure creëert een positieve feedbackloop. Wanneer men gezond blijft en gezond leeft, wordt je geestelijke gezondheid beter en leidt dit tot een beter leven.

Redenen waarom Athleisure kleding blijft

We hebben veel redenen verzameld waarom atletiekkleding in de toekomst meer aandacht zal krijgen voor vrijetijdskleding. Laten we kijken naar de beste redenen waarom de trend van Athleisure de komende jaren explosief zal groeien.

1. Innovatie

Noodzaak is de moeder van innovatie. Sportieve merken zijn continu op zoek om de prestaties van atleten te verbeteren, wat merken dwingt tot innovatie. Comfort en gevoel zijn de topprioriteit voor sportieve merken. Het doel is om betere stof en functionaliteit te creëren die de atletische prestaties verbetert.
Parallel aan innovatie is mode een andere factor waar atletische merken meer uit een athleisure merk kunnen halen.
Naarmate de Athleisure markt nog heter wordt, krijgt de mode-industrie het moeilijker.

2. Fashion tegen sportieve merken

Athleisure is het kruisende speelterrein voor mode en actieve kleding. Als athleisure meer terrein wint, lijkt activewear te domineren.
De sportartikelenindustrie loopt op vele niveaus tien jaar vooruit op de mode-industrie.
De hevige concurrentie in de sportkledingindustrie drijft atletische merken aan om meer te innoveren en te verbeteren. De mode-industrie verliest veel van zijn marktaandeel aan de atletiek- en sportindustrie.
Terwijl mode blijft doen wat volgens de creatieve modeontwerpers de volgende trend is. Modeontwerpers richten zich meer op de trends en minder op het comfort en de functionaliteit.
Wie wil er geen comfort tijdens het dragen van de meest trendy kleding?

3. Comfort en ontspanning

Hoewel sportkleding voor sporten en bewegen is, kan de slijtage van Athleisure altijd en overal worden gedragen. Om dezelfde reden heeft slijt van Athleisure verschillende mensen aangetrokken en niet alleen fitnessliefhebbers.
De athleisure trend wordt meer geaccepteerd bij de sociale evenementen en feesten. Draag ze tijdens het loungen, op straat lopen en een informeel diner. Niemand kijkt er van op.
Activewear is duurzamer, geurbestendig en kreukvrij. Daarom dragen meer mensen ze en meer merken maken ze.

4. Ondersteuning door beroemdheden

Rihanna en Beyoncé worden beschouwd als de belangrijkste influencers om athleisure in de mainstream te brengen. Samen met andere beroemdheden hebben ze de athleisure trend getransformeerd in een levensstijl. Met de opkomst van sociale media kunnen deze beroemdheden elk aspect van hun dagelijks leven weergeven. De sociale media tradities zoals ‘achter de schermen’ covrage hebben hun miljoenen volgers gemotiveerd om de meer ontspannen en informele manier van leven aan te nemen.

5. Groeiende fitness levensstijl

De opkomst van athleisure op sociale media was niet mogelijk zonder het groeiend aantal fitnessliefhebbers die zich laten inspireren door de beroemdheden, influencers en hun accounts op sociale media.
De fitness industrie wordt sterk gepromoot vanwege de stijgende levensstijl en wellness denkwijze. Vandaar dat fitnessmerken veel berichtgeving krijgen die anderen motiveert om een vergelijkbare levensstijl te leven.
Millennials en Generation Z willen de beste versie van zichzelf weergeven op internet. Fit blijven, gezond eten en je laten zien op het internet zijn precies wat millennials doen.